پرش به محتوا

چگونه با الگوی سر و شانه ها معامله کنیم

چگونه با الگوی سر و شانه ها معامله کنیم ؟

الگوی نموداری سر و شانه ها یک الگوی پر طرفدار و در عین حال ساده جهت نشانه گذاری برای معامله‌گران می‌باشد. این الگو در تمامی تایم فریم ها شکل می‌گیرد بنابراین می‌تواند هم برای معامله‌گران روزانه و هم برای سرمایه گذاران در بازه زمانی های دیگر مورد استفاده قرار بگیرد. نقطه ورود ، حد ضرر و حد سود در این الگو به راحتی مشخص می‌شود.

این الگو چطور به نظر می‌رسد 

ابتدا ، نحوه شکل گیری الگوی سر و شانه ها و همچنین سر و شانه های معکوس را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

الگوی سر و شانه ها سقف

امکان مشاهده در روند صعودی

شکل الگو :

  • شانه چپ : قیمت پس از یک روند افزایشی دوباره کاهش می‌یابد و قله ای را تشکیل می‌دهد.
  • سر : قیمت دوباره افزایش می‌یابد و یک قله بلندتر شکل می‌گیرد.
  • شانه راست : یک قله دیگر در سمت راست سر تشکیل می‌شود که ارتفاع آن کمتر از ارتفاع قله سر است.
البته این روند به ندرت به طور دقیق انجام می‌شود و گاها بین الگوی سر و شانه ها ما شاهد نویزهای حرکتی می‌باشیم.

شکل 1 : الگوی سر و شانه‌های سقف

الگوی سر و شانه ها معکوس

امکان مشاهده در روند نزولی

شکل الگو :

  • شانه چپ : قیمت کاهش و سپس افزایش می‌یابد.
  • سر : کاهش مجدد قیمت و تشکیل حفره قیمتی پایین تر 
  • شانه راست : قیمت به بالا حرکت کرده و دوباره به پایین برمی‌گردد ، اما پایین تر از حفره  تشکیل شده توسط سر نمی‌رود.
همچنان این روند نیز به ندرت به طور دقیق انجام می‌شود و گاها بین الگوی سر و شانه ها ما شاهد نویزهای حرکتی می‌باشیم.

شکل 2 : الگوی سر و شانه‌های معکوس

قرارگیری خط گردن

در یک الگوی استاندارد سر و شانه ها (روند صعودی) اولین قدم برای رسم خط گردن این است که شانه چپ ، سر و شانه راست تشکیل شده باشد. سپس توسط خطی حفره بعد از شانه چپ را به حفره بعد از سر وصل می‌کنیم. به این ترتیب “خط گردن” الگوی ما ایجاد می‌شود. که در ادامه درباره اهمیت خط گردن صحبت خواهیم کرد.

همچنین در الگوی سر و شانه های معکوس قله بعد از شانه چپ را به قله بعد از سر وصل می‌کنیم. به این ترتیب “خط گردن” الگوی معکوس ما نیز ایجاد می‌شود.

چگونه با الگوی سر و شانه ها معامله کنیم

این نکته بسیار مهم است که معامله‌گران تا کامل شدن الگو منتظر بمانند. نباید فرض کنیم که الگو مسیر خود را ادامه خواهد داد و پیش از موعد وارد معامله شویم. الگوی ناتمام یا درحال تکمیل باید مورد بررسی قرار بگیرد ، اما هیچگونه معامله‌ای نباید انجام شود تا اینکه خط گردن توسط الگو شکسته شود. در الگوی سر و شانه های سقف باید منتظر بمانیم تا قیمت پس از تشکیل قله در شانه راست از خط گردن به سمت پایین عبور کند. و برای الگوی سر و شانه معکوس باید تا زمان تشکیل شدن شانه راست و عبور قیمت از خط گردن به سمت بالا منتظر بمانیم.

حال پس از تشکیل الگو ، معامله می‌تواند انجام شود . اما توجه داشته باشید که قبل از آن باید نقاط ورود ، حد سود و حد ضرر را تعیین کرده باشید همچنین به تغییراتی که می‌تواند حد ضرر یا سود شما را جا به جا کند توجه داشته باشید.

چگونه با الگوی سر و شانه ها معامله کنیم

شکل 3 : نمودار روزانه SOLF

منبع : Think or Swim – TD Ameritrade

متداول‌ترین زمان ورود وقتی است که شکست خط گردن رخ می‌دهد سپس معامله انجام می‌شود. نقطه دیگر ورود نیاز به صبر بیشتری دارد و در این حالت که به آن پولبک گفته می‌شود، در نمودار پس از اینکه خط گردن شکست شد قیمت دوباره به سمت خط گردن باز می‌گردد و پس از آن مسیر اصلی شکست را ادامه می‌دهد.

قرارگیری حد ضرر

در یک الگوی استاندارد سقف ، حد ضرر در بالای شانه راست الگو قرار می‌گیرد و یا بجای آن سر الگو را می‌توان به عنوان حد ضرر قرار داد که معمولا این حالت شامل ریسک زیادی است به این دلیل که میزان ریسک به ریوارد را کاهش می‌دهد.
در الگوی معکوس حد ضرر زیر شانه راست قرار می‌گیرد. باز هم می‌توان توقف ضرر را در سر الگو قرار داد هرچند باعث می‌شود معامله ریسک بیشتری را شامل شود.

قرارگیری حد سود

برای قرار دادن حد سود در این الگو باید فاصله سر تا خط گردن را اندازه گیری کرد سپس به همان میزان از نقطه شکست (در الگوی سقف) به سمت پایین حرکت و حد سود را قرار داد.همچنین برای الگوی معکوس بعد از اندازه گیری فاصله سر تا خط گردن ، به همان میزان اندازه حد سود را پس از شکست ، در بالای خط گردن قرار می‌دهیم.

شکل 4 : در این شکل محل قرارگیری حد سود را مشاهده می‌کنید. (در بازارهای دوسویه)

فایل PDF مطالب فوق :

قیمت : 5000 تومان

1 دیدگاه دربارهٔ «چگونه با الگوی سر و شانه ها معامله کنیم»

  1. مطلب مفیدی بود و امیدوارم مدیر سایت مطالب آموزنده دیگری هم منتشر کند. از اینکه مطالب علمی و تخصصی بورس را ارائه می کنید بعنوان عضو کوچکی از این خانواده از شما تشکر می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

www.stptrading.com