پرش به محتوا

تحلیل بازار امروز / دولت؛ بزرگترین ریسک سرمایه‌گذاری در بورس

تحلیل بازار امروز / دولت؛ بزرگترین ریسک سرمایه‌گذاری در بورس

تحلیل بازار امروز / دولت؛ بزرگترین ریسک سرمایه‌گذاری در بورس

بررسی روند افزایشی ورود پول به صندوق‌های درآمد ثابت نشان دهنده ی ان است که سهامداران و اهالی بازار سرمایه منتظر مشخص شدن تکلیف جلسات و تصمیم‌گیری قانون‌گذاران هستند. همچنین تعداد کمی از فعالان بازار سرمایه پویشی در فضای مجازی به راه اندختند و قصد شکایت از رئیس شورای رقابت را دارند.

معاملات بورس امروز در حالی رقم خورد که شاخص کل در جهت روز گذشته خود گام برداشت؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت دو هزار و 506 واحدی که معادل 0.16 درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد.

شاخص کل هم وزن نیز هم‌ سو با شاخص کل رفتار کرد و با ریزش 1.03 درصدی به سطح 479 هزار و 639 واحدی رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 16 میلیارد و 200 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات را 6 هزار و 262 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

هیجان مشهود در معاملات

آنچه از بازار معلوم است، میزان بالای هیجان موجود در بازار است. در حالی که در شروع روز بیش از 75 درصد نماد‌ها در شرایط منفی به سر می‌بردند، با اعلام شدن اخبار جلسه امروز وزیر اقتصاد حول موضوع پیگیری مطالبه سهامداران در رسانه‌ ها، موج هیجان مثبت و امید بازار را در بر گرفت و اخرین نقشه بازار گویای نمایی از تعادل حاکم بر معاملات بود.

در کنار ریزش ارزش معاملات توجه به سیر افزایشی ورود پول به صندوق‌های درآمد ثابت نیز قابل توجه است. این روند نشان‌ دهنده آن است که فعالان بازار سهام در سایه پیچش و انتظار برای مشخص شدن نتیجه جلسات و تصمیم‌گیری نهاد‎‌ها به سر‌ می‌برند.

ریسک‌ آفرینی مجدد دولت برای بورس

در شرایط فعلی، سهامداران و اهالی بازار در یکی از مرحله های سخت ناهماهنگی در تصمیمات اقتصادی دولت هستند. دولت به عنوان بزرگترین بازیگر تاثیرگذار بر بازار سرمایه در بالاترین سطح ناهماهنگی به سر‌ می‌برد. همچنین دولت طی تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌ گذاری‌ های خود هیچ‌کدام از حقوق مسلم سهامداران را رعایت نکرده است.

همین موضوع باعث شده جمع کمی از فعالان بازار سرمایه در پویشی برای تنظیم شکایت از رئیس شورای رقابت و مطالبه به حق سهامداران شرکت کنند. شرایط به جایی رسید که می‌توان از دولت به عنوان بزرگترین ریسک سرمایه‌گذاری در بورس یاد کرد.

حاصل صنایع بازار امروز

آخر جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه، گروه‌‎های خرده‌ فروشی، تولید کود و نیتروژن و صنعت دارو به ترتیب 1.37 درصد، 1.28 درصد و 0.9 درصد راندمان بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کنند.

از سوی مقابل سنگینی صنایع منفی نسبت به مثبت‌ها بیشتر بود. در بازار امروز صنایع سایر مواد معدنی، هتل و رستوران و قطعات خودرو به ترتیب با 6.44 درصد، 4.77 درصد و 4.18 درصد بازدهی منفی بیشترین ریزش را به همراه داشتند.

ورود و خروج پول به صنایع

در میان بازار متعادل امروز پس از صندوق‌ های با درآمد ثابت، محصولات غذایی بیشترین ورود پول به مقدار 44 میلیارد و 600 میلون تومان به خود اختصاص داد.

بعد از آن گروه حمل و نقل، خرده فروشی، زغال سنگ و استخراج کانه‌ های فلزی به ترتیب با 7 میلیارد و 400 میلیون، 6 میلیارد و 700 میلیون، 1 میلیارد و 900 میلیون و یک میلیارد و 300 میلیون زیادترین ورود پول را در میان صنایع دیگر داشتند

از سمت دیگر گروه پرحاشیه این روز‌های بازار سرمایه یعنی گروه خودرو و ساخت قطعات با خروج 152 میلیارد و 500 میلیون تومان بیشترین خروج پول را تجربه کردند.

پس از خودروسازان، فلزات اساسی، بانک‌ها و سرمایه‌گذاری‌‎ها به ترتیب با مقادیر 92 میلیارد و 100 میلیون، 74 میلیارد و 700 میلیون، 47 میلیارد و 400 میلیون تومان بیشترین خروج پول را در صنایع داشتند.

لینک خبر: تجارت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارگزاری ویندزور