پرش به محتوا

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن چیست؟

کاربردی ترین تعریف پرایس اکشن برای معامله گران، ساده ترین تعریف آن هم هست و در جواب اینکه پرایس اکشن چیست؟ میتوان گفت  : هر تغییری در قیمت در هر نوع نموداری یا روی هر تایم فریمی را پرایس اکشن می‌گویند. همچنین پرایس اکشن پایه و اساس تحلیل تکنیکال نمودارهای سهام ، کالا یا سایر دارایی ها می‌باشد.

بسیاری از معامله‌گران کوتاه‌مدت برای تصمیم‌گیری و پیش بینی در معاملات فقط به پرایس اکشن و ساختار روند معاملاتی تکیه می‌کنند. تحلیل تکنیکال به عنوان رفتاری برگرفته شده است از پرایش اکشن که با استفاده از گذشته قیمت و بررسی آن می‌توان جهت تصمیم گیری در معاملات از آن استفاده کرد.

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن چیست؟

نکات کلیدی

  • پرایس اکشن به طور کلی به تغییرات قیمت در طول زمان اشاره دارد.
  • معامله‌گران برای درک بهتر روند قیمت در پرایس اکشن، دیدگاه های معاملاتی مختلفی را بر روی نمودار اعمال می‌کنند. و از تایم فریم های مختلف استفاده می‌کنند.
  • ساختار تحلیل تکنیکال و الگوهای قیمت، از پرایس اکشن برگرفته شده است.
  • ابزارهایی در تحلیل تکنیکال هستند مانند میانگین متحرک که بر پایه‌ی پرایس اکشن، محاسباتی را انجام می‌دهند که از آن طریق می‌توان اطلاعاتی جهت پیش بینی قیمت یک دارایی به دست آورد.

پرایس اکشن به ما چه می‌گوید؟

پرایس اکشن با استفاده از نمودارهایی که قیمت ها را در طول زمان ترسیم می کنند، قابل مشاهده و بررسی است. معامله گران از ترکیب نمودارهای مختلف برای بهبود توانایی خود در تشخیص روندها، شکست ها و برگشت ها استفاده می کنند. بسیاری از معامله‌گران جهت تحلیل با پرایس اکشن از نمودارهای کندل استیک استفاده می‌کنند، چرا که با نمایش مقادیر قیمت باز شدن ، بالاترین قیمت ، پایین ترین قیمت و قیمت بسته شدن می‌توان چهارچوب حرکتی روند قیمت را مشخص کرد.

الگوهای شمعی مانند هارامی ، پوشا و سه سرباز سفید همگی نمونه هایی از تفسیر بصری قیمت توسط پرایس اکشن می‌باشد. البته الگوهای شمعی بسیاری وجود دارند که از طریق آن میتوان رفتار بعدی قیمت را پیش بینی کرد.

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن چیست؟

نحوه استفاده از پرایس اکشن

پرایس اکشن به عنوان یک ابزار معاملاتی مانند اندیکاتورها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بلکه منبع داده‌ایی است که با آن ابزارهای مختلف معاملاتی شکل می‌گیرد. سویینگ تریدرها (معامله گران میان مدت) و معامله گران روند تمایل بیشتری جهت استفاده از پرایس اکشن دارند. و آنها بر این باورند که از تحلیل بنیادی قیمت باید دوری کرد چرا که همه چیز در نمودار قابل مشاهده است و بهتر است تمرکز بیشتر را بر روی سطوح مقاومت و حمایت ، شکست ها و برگشت ها قرار داد.

همچنین این معامله گران علاوه بر قیمت فعلی و حرکات قیمت ، حجم معاملات را نیز در سیکل معاملاتی خود مورد توجه قرار می‌دهند.

محدودیت های پرایس اکشن چیست؟

تفسیر قیمت با پرایس اکشن یک مسئله نسبی است. و گاها پیش می‌آید که دو معامله‌گر هنگام تحلیل قیمت یک دارایی به نتایج متفاوتی برسند. ممکن است یک تحلیلگر یک روند نزولی را در نمودار مشاهده کند ولی تحلیلگری دیگر حرکت اصلاحی را در نظر داشته باشد. البته تایم فریم مورد استفاده تحلیل گران نیز میتواند در این مورد اثر گذار باشد مثلا ممکن است معامله گران روند را در یک روز برای یک سهم نزولی در نظر بگیرند در حالی که همان سهم نسبت به ماه قبل خود حرکتی افزایشی داشته است.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که پرایس اکشن در هر تایم فریمی قابل استفاده است. و می‌توانید با ابزارهای تحلیلی دیگر بر دقت آن اضافه کنید.

چگونه پرایس اکشن را بخوانم؟

پرایس اکشن اغلب به صورت گرافیکی به شکل نمودار شمعی ، میله ای یا نمودار خطی نشان داده می شود. دو عامل کلی وجود دارد که باید هنگام تجزیه و تحلیل پرایس اکشن در نظر گرفت. اولی تشخیص جهت قیمت و دومی تشخیص جهت حجم.

اگر قیمت سهمی به سمت بالا حرکت کند در حالی که حجم آن افزایش می‌یابد، این بدان معناست که اعتقاد به افزایش قیمت در بازار وجود دارد زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران با افزایش قیمت خرید می‌کنند. از طرف دیگر، اگر حجم پایینی وجود داشت، ممکن است رشد قیمت آنقدر قانع کننده نباشد که سرمایه گذاران زیادی برای سرمایه گذاری وارد معامله شوند.

کلام آخر

در آخر توجه داشته باشید که از پرایس اکشن به عنوان روشی جهت پیش بینی قیمت یک دارایی استفاده می‌شود و میزان ریسک هر معامله بستگی به روش مدیریت سرمایه شما دارد که حتما باید در معاملاتان از نحوه مدیریت دارایی خود به طور تخصصی آگاهی داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارگزاری ویندزور