پرش به محتوا

حمایت

حمایت (Support) چیست ؟

حمایت یا سطح حما‌یتی یک اصطلاح مالی است و منظور سطحی است که در آن تمایل به خرید به اندازه کافی قوی هست که بر فشار فروش غلبه کند. در این سطح معامله‌گران تمایل به خرید دارند و حرکت قیمت رو به افزایش می گذارد. یک سطح حما‌یتی با توجه به اطلاعات جدید و نگرش کلی بازار می‌تواند به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت با فشار خرید مواجه شود.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال، یک سطح حما‌یتی ساده را می‌توان با رسم خطی در امتداد پایین ترین قیمت برای دوره زمانی مورد نظر ترسیم کرد. البته با توجه به رفتار قیمت این خط می‌تواند صاف و یا مایل باشد. همچنین راه های پیشرفته‌تری جهت شناسایی حما‌یت وجود دارد که شامل مواردی از جمله خطوط روند ، میانگین های متحرک و بولینگر باند می‌باشد. نقطه مقابل حما‌یت را مقاومت یا سطح مقاومتی می‌نامند.


حمایت

نکات کلیدی :

  • سطح حما‌یت نشان دهنده محدوده قیمتی است که یک دارایی در بازه زمانی مورد نظر نتوانسته پایین‌تر از آن رود.
  • جهت رسم مقا‌و‌‌مت می‌توان به جای ترسیم خطی از اندیکاتورها نیز استفاده کرد.
  • اعمال خطوط روند روی نمودار می تواند دید پویاتری از حما‌یت ارائه دهد.

سطوح حمایت به شما چه می‌گویند ؟

به طور کلی، سطح حما‌یت سطحی است که خریداران تمایل به خرید یا ورود به سهام دارند. حما‌یت به محدوده ای از نمودار سهام اشاره دارد که قیمت به ندرت از آن پایین می آید. هنگامی که قیمت سهام به سمت سطح حما‌یت خود حرکت می کند، سطح حما‌یت حفظ و تأیید می شود، و یا سهام به کاهش خود ادامه می دهد و سطح حما‌یتی که قبلا مشخص شده بود باید تغییر کند تا حما‌یت‌های جدید ترسیم شود.

سطوح حمایت از مهمترین مفاهیم در تحلیل تکنیکال هستند. معامله‌گران تحلیل تکنیکال هم سطح مقاومت و هم سطح حما‌یت را شناسایی می‌کنند تا بتوانند زمان خرید و فروش سهام را برای سرمایه‌گذاری در هر شکست یا تغییر روند تعیین کنند. علاوه بر شناسایی نقاط ورودی و خروجی، حما‌یت می تواند به عنوان یک ابزار مدیریت ریسک مورد استفاده قرار گیرد. معامله گران می توانند دستورات توقف ضرر را ورای سطح حما‌یت تنظیم کنند یا از هرگونه شکست به عنوان یک سیگنال معاملاتی استفاده کنند.

مثالی از نحوه استفاده از سطح حمایت

فرض کنید که شما در حال مطالعه تاریخچه قیمت سهام یک شرکت هستید. شما در حال تلاش برای شناسایی زمان مناسب برای ورود به یک موقعیت خرید در شرکت هستید. در طول سال گذشته، سهام شرکت بین 7 تا 15 دلار به ازای هر سهم معامله شده است. در ماه دوم سهام به 15 دلار صعود می کند، اما در ماه 4 به 7 دلار کاهش یافته است. در ماه 7، دوباره به 15 دلار صعود می کند، سپس در ماه 9 به 10 دلار سقوط کند. در ماه 11 یک بار دیگر به 15 دلار و در 30 روز بعد به 13 دلار کاهش می یابد و دوباره به 15 دلار صعود می کند.

حمایت

در این مثال، سطح حما‌یت 7 دلار و مقاومت 15 دلار را دارید. اگر دلیلی نمی بینید که سهم از سطح حما‌یتی 7 دلار پایین تر رود، می توانید سفارش خرید را در این محدوده حما‌یتی تعیین کنید. اگر سفارش را درست در سطح حما‌یتی 7 دلار تنظیم کنید، این ریسک وجود دارد که یک روند صعودی ایجاد شود و با توجه به اینکه شما به درستی روند صعودی را شناسایی کرده اید، قیمت ممکن است پیش از رسیدن به 7 دلار رو به افزایش بگذارید. این یکی از دلایل مهم است که نشان می‌دهد بهتر است علاوه بر استفاده از سطوح حما‌یت از ابزارهای دیگر جهت شناسایی روند استفاده کنید.

حمایت در اعداد رند

هر قیمت رندی در بازار می تواند به عنوان سطح حمایتی در نظر گرفته شود. این اعداد می توانند قیمت های که ضریبی از 5 و 10 هستند را محسوب شوند. همچنین قیمت هایی که برای آنها اسکناس یا چک پول چاپ شده است قیمت رند گویند. به عنوان مثال یک کالا در محدوده قیمتی 67 دلاری در حال معامله است. سطح قیمتی 50 دلار می‌تواند به عنوان یک محدوده حمایتی پیش روی قیمت قرار گیرد.

سطوح قیمتی : حمایت‌ و مقاومت

اگر سطح حمایت‌ جایی است که قیمت در یک بازه زمانی از آن پایین‌تر نرفته است ، بر خلاف آن سطح مقاومت جایی است که قیمت در یک بازه زمانی از آن سطح بالاتر نرفته است. یا به عنوانی حمایت را می‌توان کف و مقاومت را سقف یک سازه در نظر گرفت.

هر دو سطح مقاومت و حمایت نمونه‌هایی از سطوح قیمتی می‌باشند. در مورد حمایت باید گفت که این سطح در روندهای نزولی مورد بازخورد قرار می‌گیرد ولی سطح مقاومت در روندهای صعودی مورد بازخورد قرار می‌گیرد.

www.stptrading.com