پرش به محتوا

الگوی نافذ

الگوی نافذ چیست ؟

الگوی نافذ یکی از الگوهای قیمت است که توسط دو کندل شکل می‌گیرد و نشان دهنده برگشت کوتاه مدت از یک روند نزولی به روند صعودی است. در این الگو با توجه به محدوده معاملات آن بازه کندل اول دارای بدنه‌ای متوسط و یا بزرگ می‌باشد که قیمت در بالای کندل باز شده و در پایین کندل بسته شده است. سپس بعد از ایجاد شکاف قیمتی (Gap) رو به پایین ، کندل دوم شکل می‌گیرد. کندل دوم دارای بدنه‌ای صعودی است به این صورت که قیمت در پایین باز شده و در بالای کندل قیمت بسته شده است. همچنین قیمت بسته شدن کندل دوم باید در محدوده‌ای باشد که حداقل نیمی از بدنه کندل اول را پوشش دهد.

نکات کلیدی

  • الگوی نافذ از دو کندل تشکیل شده و نشانگر این است که روند پتانسیل بازگشت از نزولی به صعودی را دارد.
  • این الگوی شمعی معمولا فقط حدود پنج کندل پیش رو را پیش بینی می‌کند.
  • سه ویژگی این الگو عبارتند از وجود روند نزولی قبل از تشکیل الگو ، ایجاد شکاف قیمتی (Gap) بعد از کندل اول و یک بازگشت پر قدرت در کندل دوم

چگونه الگوی نافذ کار می‌کند 

الگوی نافذ توسط دو کندل مشخص می‌شود که کندل اول با توجه به قدرت فروشندگان تحت تاثیر قرار می‌گیرد و در کندل دوم اشتیاق خریداران را مشاهده می‌کنیم. این به طور بالقوه نشان دهنده این است که عرضه سهامی که فعالان بازار می‌خواهند بفروشند تا حدودی کاهش یافته و قیمت به حدی کاهش یافته است که تقاضا برای خرید سهام افزایش یابد. در این حرکت پیش بینی می‌شود که نمودار قیمت برای بازه‌ای کوتاه مدت صعودی باشد. 

ساختار الگوی نافذ

الگوی نافذ یکی از الگوهای شمعی مهم است که توسط تحلیلگران تکنیکال در نمودار قیمت مورد بررسی قرار می‌گیرد. این الگو توسط دو کندل متوالی که قبلاً ذکر شد تشکیل می شود و همچنین دارای سه ویژگی مهم دیگر است.
  1. این الگو زمانی با اهمیت است که در انتهای یک روند نزولی ایجاد شود.(حتی اگر روند نزولی کوتاه مدت باشد. اما اگر این الگو پس از یک روند صعودی تشکیل شود به عنوان الگوی برگشتی مد نظر قرار نمی‌گیرد.)
  2. ایجاد شکاف قیمتی رو به پایین در شروع کندل دوم (این الگو بیشتر در بازار سهام قابل مشاهده است و در بازارهایی مانند بازار فارکس که بصورت 24 ساعته فعالیت دارد کمتر دیده می‌شود.)
  3. شمع دوم باید بالای قسمت میانی شمع اول بسته شود.(این نشان می دهد که خریداران در این روز بیش از حد فروشندگان را تحت فشار قرار داده‌اند.)

کندل اول معمولا به رنگ تیره یا قرمز است که نشان دهنده یک روز نزولی است و کندل دوم به رنگ روشن و یا سبز رنگ می‌باشد و بیانگر این است که قیمت بسته شدن در آن روز بالاتر از قیمت باز شدن است. هنگامی که یک معامله‌گر منتظر بازگشت روند نزولی است هر کندل سبز که پس از کندل قرمز بیاید می‌تواند هشداری باشد اما الگوی نافذ برای معامله‌گران نشانه‌ای خاص و غیر منتظره است.

مثالی از الگوی نافذ

الگوی نافذ
الگوی نافذ به عنوان روشی در تحلیل تکنیکال شناخته شده است که سیگنال برگشت روند به صعودی را نشان می‌دهد. شناسایی این الگو معمولا کار سختی نیست ولی بهترین حالت آن وقتی است که در انتهای یک روند نزولی طولانی قرار بگیرد. هنگامی که اندیکاتورهایی مانند MACD ، RSI یا Stochastic همزمان با ایجاد الگوی نافذ واگرایی صعودی را نمایش دهد می‌تواند بیانگر قدرت بیشتر این الگو باشد.

زمانی که دومین شمع این الگو با شکاف قیمتی رو به پایین باز شود و به سمت بالاتر از نقطه میانی شمع اول برود ، نشانه رسیدن قیمت به سطحی حمایتی است. این مورد ممکن است به این دلیل رخ بدهد که بازارگردانان قیمت باز شدن را کمتر از قیمت بسته شدن روز قبل تعیین می‌کنند.معمولا وقتی این اتفاق در بازار رخ می‌دهد خریداران اشتیاق بیشتری جهت خرید نشان داده و قیمت افزایش میابد.

این الگو زمانی بیشتر مورد تایید قرار می‌گیرد که بر روی یک سطح حمایتی ایجاد شود جایی که خریداران قبلا نسبت به آن سطح واکنش نشان داده‌اند. به عنوان مثال تشکیل این الگو بر روی خط حماتی در یک کانال نزولی می‌تواند با اهمیت باشد.

فایل PDF مطالب فوق :

قیمت : 5000 تومان

مقاله الگوی نافذ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارگزاری ویندزور