پرش به محتوا

الگوی سه سرباز سفید

منظور از الگوی سه سرباز سفید چیست ؟

الگوی سه سرباز سفید یکی از الگوهای شمعی می‌باشد که پس از تشکیل آن پیش بینی می‌شود روند نزولی نمودار قیمت حرکتی معکوس پیدا کند. این الگو شامل سه کندل متوالی با بدنه‌ای بلند می‌باشد که کندل دوم در بدنه کندل قبلی باز می‌شود و در بالای همان کندل بسته می‌شود. و کندل سوم نیز به همین صورت در بدنه کندل دوم باز و در بالای بدنه کندل دوم بسته می‌شود. این کندل‌ها نباید دارای سایه‌ای بلند باشند همچنین مورد ایده‌آل این است که هر کندل در بدنه کندل قبلی باز شود.

نکات کلیدی

  •  الگوی سه سرباز سفید یکی از الگوهای معتبر برگشتی است ولی بهتر است که توسط یکی از اندیکاتورها، به عنوان مثال اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) مورد تایید قرار بگیرد.
  • با توجه به اندازه کندل و طول سایه‌ها میتوان اینگونه قضاوت کرد که آیا این اصلاحی موقت است یا خیر
  • الگوی مخالف سه سرباز سفید ، سه کلاغ سیاه می‌باشد که نشانگر بازگشت روند صعودی است.

الگوی سه سرباز سفید بیانگر چیست ؟

این الگو اشاره بر این دارد که تغییری بزرگ و افزایشی در بازار سهام ، کالا و یا بازار ارز ایجاد شده است. زمانی که کندل با سایه‌ای کوتاه و یا بدون سایه بسته می‌شود بیانگر این است که خریداران بنا به دلایلی می‌خواهند قیمت را در بالاترین محدوده نگه دارند. که اصولا، خریداران در سه دوره متوالی قیمت را در بالاترین محدوده حفظ می‌کنند و قیمت در بالاترین نرخ روز قرار می‌گیرد. به علاوه این امکان وجود دارد که این الگو بعد از یکی دیگر از الگوهای برگشتی مانند کندل دوجی تشکیل شود.

در تصویر زیر نمونه‌ای از الگوی سه سرباز سفید در نمودار قیمت را مشاهده می‌کنید.

الگوی سه سرباز سفید

همانطور که مشاهده می‌کنید قیمت قبل از تشکیل الگو مسیر نزولی داشته و پس از تشکیل الگو روند تغییر جهت داده و در مسیر صعودی قرار گرفته است همچنین می‌تواند این افزایش ادامه داشته باشد ولی با این حال معامله‌گران نیز باید قبل از تصمیم گیری به سایر عوامل مرتبط توجه کنند. به عنوان مثال ، ممکن است کالای مورد نظر به ناحیه مقاومت رسیده باشد و یا حجم معامله آن کم شده باشد.

نمونه‌ای از نحوه معامله با الگوی سه سرباز سفید

از آنجا که سه سرباز سفید یک الگوی صعودی است از آن به عنوان نقطه ورود و خروج استفاده می‌شود. معامله‌گرانی که در بازارهای دو طرفه فعالیت می‌کنند پس از تشکیل این الگو از پوزیشن فروش خود خارج می‌شوند همچنین معامله‌گرانی که در انتظار فرصتی برای ورود به روند صعودی هستند می‌توانند پس از تشکیل این الگو وارد پوزیشن خرید شوند.

هنگام معامله با الگوی سه سرباز ، توجه به این نکته ضروری است که افزایش شدید می‌تواند باعث خستگی در روند گردد به عنوان مثال عبور اندیکاتور شاخص قدرت نسبی از سطح 70 به سمت بالا می‌تواند نشانه ای باشد بر خستگی روند که در این شرایط امکان اصلاح و یا تثبیت قیمت وجود دارد ولی در میان مدت می‌تواند نمودار تمایل به صعود پیدا کند. به علاوه در یک حرکت افزایشی شدید می‌تواند سهام به سطح مقاومتی مهم برسد و قبل از افزایش قیمت، نمودار وضعیتی خنثی یا رنج پیدا کند.

تفاوت بین الگوی سه سرباز سفید و سه کلاغ سیاه

نقطه مقابل الگوی سه سریاز سفید، سه کلاغ سیاه است. الگوی سه کلاغ سیاه تشکیل شده است از سه کندل متوالی با بدنه‌ای بلند که کندل دوم در بدنه کندل قبلی باز می‌شود و در پایین همان کندل بسته می‌شود. و کندل سوم نیز به همین صورت در بدنه کندل دوم باز و در پایین بدنه کندل دوم بسته می‌شود. در حقیقت در الگوی سه سرباز سفید خریداران کنترل بازار را درست می‌گیرند ولی در الگوی سه کلاغ سیاه فروشنده ها بازار را در دست می‌گیرند. که در برای تایید هر دو مورد می‌توان از اندیکاتور حجم و یا دیگر موارد استفاده نمود.

محدودیت‌های استفاده از الگوی سه سرباز سفید

این الگو همچنین می‌تواند در زمانی‌های که بازار رنج است ظاهر شود و سپس نمودار قیمت مسیر خود را ادامه دهد و به عنوان یک الگوی بازگشتی عمل نکند. که بهترین حالت برای شناخت چنین وضعیتی مشاهده حجم معاملات است. چرا که اگر در هر الگویی میزان حجم معامله کم باشد اعتبار آن الگو نیز کم است به این دلیل که رفتار بازار تاثیر گرفته از تعداد کمی معامله‌گر است نه تعداد زیادی

برای مقابله با این محدودیت‌ها معامله‌گران بهتر است از این الگو در کنار دیگر الگوها ، اندیکاتورها و یا سایر روش‌های تحلیل تکنیکال استفاده کنند. به عنوان مثال اگر این الگو بر روی یک سطح حمایتی ایجاد شود و حجم بالای معاملات نیز این الگو را تایید کند می‌توان وارد پوزیشن خرید شد ولی اگر حجم معاملات مورد تایید نباشد می‌توان به صورت پله‌ای وارد معامله شد و یا منتظر بمانیم تا الگو توسط یکی از دیگر روش‌ها تایید شود.

فایل PDF مطالب فوق :

قیمت : 5000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارگزاری ویندزور