پرش به محتوا

نحوه استفاده از حجم معاملات

حجم معاملات (Volume) با توجه به میزان معاملات در یک دوره زمانی اندازه گیری می‌شود. این مورد ابزاری بسیار قدرتمند است اما اغلب توسط معامله گران نادیده گرفته می‌شود چرا که به عنوان یکی از اندیکاتورهای ساده به حساب می‌آید. اطلاعات مربوط به حجم معاملات را تقریبا می‌توان هر جایی پیدا کرد ، اما کمتر معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی می‌دانند که چگونه از این اطلاعات برای افزایش سود خود و به حداقل رساندن ریسک استفاده کنند.

در ادامه باید گفت برای هر خریدار ، باید کسی باشد که سهام خود را به آنها بفروشد و همینطور برای هر فروشنده هم باید کسی باشد که سهام آنها را بخرد. و این نبردی است میان خریداران و فروشندگان  برای رسیدن به بهترین قیمت در تایم فریم های مختلف که این روند حرکات قیمت را نیز شکل می‌دهد. در همین راستا استفاده از حجم معاملات جهت تحلیل بازار سهام (یا هر بازار مالی دیگر) می‌تواند سود را تقویت کند و همچنین ریسک را کاهش دهد.

حجم معاملات و تمایلات بازار

یک بازار صعودی باید افزایش حجم را به همراه داشته باشد و خریداران با افزایش قیمت ها اشتیاق بیشتری برای خرید پیدا می‌کنند. ولی افزایش قیمت همراه با کاهش حجم معاملات نشانه از بی میلی معامله‌گران و سرمایه گذاران دارد که این یک هشدار احتمالی برای بازگشت روند می‌باشد. حقیقت این است که کاهش ( یا افزایش ) قیمت ها در حجم پایین به عنوان سیگنال قوی تلقی نمی‌شود بلکه بهتر است به عنوان مثال پس از شکست یک مقاومت در بازار با افزایش حجم معاملات رو به رو شویم. افزایش حجم معاملات به عنوان سیگنال قوی در نظر گرفته می‌شود و بیانگر این است که مورد فاندامنتالی در بازار تغییر کرده است.
نحوه استفاده از حجم معاملات

نشانه صعود

حجم یکی از ابزارهای کاربردی جهت شناسایی صعود می‌باشد. برای مثال تصور کنید در یک روند نزولی شاهد افزایش حجم باشیم سپس نمودار حرکتی افزایشی پیدا کند و بعد از آن دوباره به پایین برگردد. اگر قیمت در زمان بازگشت بالاتر از کف قبلی بماند و از حجم کاسته شود می‌تواند نشانه‌ای از صعود باشد.

حجم و بازگشت قیمت

پس از یک نزول یا صعود بلند مدت ، اگر نمودار حرکتی ثابت و خنثی پیدا کند که همراه با افزایش حجم باشد. می‌توان آن را نشانه بازگشت روند در نظر گرفت.

اندیکاتورهای حجم

اندیکاتورهای حجمی از طریق فرمول های ریاضی محاسبه شده و معمولا در بیشتر پلتفرم های نموداری قابل اجرا است. این فرمول ها اندک تغییری نسبت به یکدیگر دارند. و معامله‌گران باید برای سیستم معاملاتی خود مناسب ترین اندیکاتور را انتخاب کنند. همچنین با اینکه اندیکاتورها موردی ضروری نیستند اما می‌توانند جهت تصمیم گیری بهتر ، به معامله‌گران کمک کنند.
در ادامه به دو مورد از اندیکاتورهای حجمی اشاره شده است .

اندیکاتور OBV : 

اندیکاتور OBV یا On-Balance Volume یکی از اندیکاتورهای ساده اما موثر است. این اندیکاتور بر اساس قیمت سهم شکل می‌گیرد و هنگامی که قیمت در بالا بسته می‌شود نمودار حجم افزایش خواهد یافت و هنگامی نمودار حجم نزولی است که قیمت در پایین بسته شود. از این اندیکاتور برای واگرایی ها نیز می‌توان استفاده کرد.

اندیکاتور MFI : 

اندیکاتور MFI یا Money Flow Index  بر اساس حجم و قیمت شکل می‌گیرد. و فرمول آن براساس گستردگی حجم می‌باشد. به بیان دیگر زمانی که قیمت در محدوده بالا بسته شود و حجم افزایش داشته باشد اندیکاتور با قدرت به سمت بالا حرکت می‌کند و برعکس زمانی که قیمت در محدوده پایین بسته شود نمودار اندیکاتور حرکت نزولی به خود می‌گیرد.
اندیکاتور MFI معمولا برای معاملات کوتاه مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشترین استفاده آن برای شناسایی واگرایی ها است.

فایل PDF مطالب فوق :

قیمت : 5000 تومان

11 دیدگاه دربارهٔ «نحوه استفاده از حجم معاملات»

  1. مطلب مفیدی بود و امیدوارم مدیر سایت مطالب آموزنده دیگری هم منتشر کند. از اینکه مطالب علمی و تخصصی بورس را ارائه می کنید بعنوان عضو کوچکی از این خانواده از شما تشکر می کنم.

  2. سیدرسول احمدی

    خیلی عالی روان توضیح داده شده کلامدیرسایت یه فردمنحصرهستن ایشان خیلی بزرگوارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

www.stptrading.com