پرش به محتوا

جفت ارز

” جفت ارز ” چیست ؟

یک جفت ارز ، در بازار فارکس بیانگر دو ارز مختلف است که ارزش یا قیمت یک ارز را با ارز دیگر تعیین می‌کند.
هر جفت ارز جهت شناسایی دارای یک نماد است که این نماد تشکیل شده است از علامت اختصاری دو ارز که اولین علامت را (Base currency) و دومین علامت اختصاری را (Quote currency) گویند.

توضیحات بیشتر ” جفت ارز “

همانطور که گفته شد در یک جفت ارز ارزش یک ارز را با دیگری مقایسه می‌کنیم یعنی مقایسه ارز  اول (Base currency) با ارز دوم (Quote currency) که این مقایسه نشان می‌دهد که برای خرید ارز اول چه مقدار از ارز دوم نیاز است.
ارزها از طریق علامت های اختصاری شناسایی می‌شوند که به آن کد ایزو ISO نیز گفته می‌شود. این کدها شامل سه حرف هستند و در بازار بین المللی ، ارزها از طریق این کد شناسایی می‌شوند.
به عنوان مثال برای دلار آمریکا کد USD استفاده می‌شود.

 

مبانی جفت ارز 

مبادله جفت ارزها در بازار تبادل ارز انجام می‌شود که با عنوان بازار فارکس (Forex) هم شناخته می‌شود. این بازار بزرگترین بازار مالی جهان است. که در این بازار خرید ، فروش و مبادله ارزها انجام می‌شود. بازار فارکس 24 ساعته در 5 روز هفته (به استثنای تعطیلات) باز است.
در معاملات بازار فارکس با اینکه جفت ارز به عنوان یک واحد به نظر می‌رسد ولی در واقع بطور همزمان یک ارز خریداری شده و ارز دیگر به فروش می‌رسد. یا به بیان دیگر با خرید یک جفت ارز در این بازار ارز اول خریداری شده و ارز دوم  فروخته می‌شود.
قیمت خرید (Bid) نشان دهنده این است که چه مقدار از ارز دوم برای خرید 1 واحد از ارز اول نیاز دارید. و قیمت فروش (ask) در یک جفت ارز نشان دهنده این است که با فروش یک واحد از ارز اول چه مقدار از ارز دوم را دریافت می‌کنید. و به تفاوت قیمت ask و bid اسپرد گفته می‌شود.
 
برخلاف بازار سهام ، که شما با استفاده از پول به خرید سهم از یک شرکت می‌پردازید در این بازار شما با خرید یک ارز دیگری را بفروش می‌رسانید.

جفت ارزهای اصلی (Major Currency Pairs)

جفت ارزی که بیشترین میزان معامله در بازار را دارد جفت ارز یورو در برابر دلار آمریکا است که با نماد EUR/USD شناخته می‌شود. در حقیقت این جفت ارز به علت معامله زیاد به عنوان نقدینگی ترین جفت ارز در جهان شناخته می‌شود. عبارت EUR/USD = 1.2500 به این معنی است که برای مبادله یک یورو 1.2500 دلار آمریکا لازم است. که در این مورد EUR ارز اول و USD ارز دوم یا ارز مبادله (counter currency) می‌باشد. یا به بیان دیگر 1 یورو می‌تواند در برابر 1.25 دلار مبادله شود. یا روش دیگر جهت بررسی مسئله اینگونه است که شما برای دریافت 100 یورو باید 125 دلار پرداخت کنید.

همانطور که ارزهای زیادی در جهان وجود دارد ، جفت ارزهای متعددی هم در بازار وجود دارد. و تمام جفت ارزها طبق حجمی که بصورت روزانه مورد معامله قرار می‌گیرند طبقه بندی می‌شوند. و ارزهایی که بیشترین حجم معاملات را نسبت به دلار آمریکا دارند، به عنوان ارز اصلی شناخته می شوند. که شامل ارزهایی هستند از جمله :

یورو در برابر دلار آمریکا (EUR/USD)
پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا (GBP/USD)
ین ژاپن در برابر دلار آمریکا (USD/JPY)
فرانک در برابر دلار آمریکا (USD/CHF)
دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا (AUD/USD)
دلار کانادا در برابر دلار آمریکا (USD/CAD)

لازم به ذکر است که جفت ارزهای اصلی به علت حجم معامله زیاد و نقدینگی بالا دارای اسپرد (spread) کمتری می‌باشند.

جفت ارزهای غیر اصلی یا کراس (Minor Currency Pairs)

جفت ارزهایی که با دلار آمریکا در ارتباط نباشد را جفت ارزهای غیراصلی یا کراس می‌گویند. این جفت ارزها دارای اسپرد بیشتر و نقدینگی کمتری نسبت به جفت ارزهای اصلی هستند. 
نمونه‌ای از جفت ارزهای کراس :

یورو در برابر پوند انگلیس (EUR/GBP)
پوند انگلیس در برابر ین ژاپن (GBP/JPY)
یورو در برابر فرانک سویس (EUR/CHF)

 

فایل PDF مطالب فوق :

قیمت : 5000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

www.stptrading.com