پرش به محتوا

بولینگر باند

بولینگر باند (Bollinger bands)

بولینگر باند توسط تحلیلگر معروف John Bollinger ابداع گردید و تشکیل شده است از میانگین متحرک ساده به همراه دو خط دیگر که در بالا و پایین آن قرار دارد.

خطوط بولینگر در تکنیک تحلیل تکنیکال بسیار محبوب می باشد و معامله گران زیادی معتقدند هرچه قیمت به خط بالایی نزدیکتر باشد اشباع در خرید و هرچه قیمت ها به خط پایینی نزدیکتر شود اشباع در فروش صورت گرفته است.

فشردگی

مفهموم اصلی باندهای بولینگر فشردگی است. زمانی که باندهای بولینگر به هم نزدیک شده و محدوده خط میانگین متحرک را تنگ کنند، آن را فشردگی می نامند. برخی از معامله گران بر این باور هستند که رخداد فشردگی نشان از افزایش قیمت در آینده را می دهد. و این را فرصتی برای معامله می دانند. و خلاف آن زمانی که باندها محدوده گسترده ای را ایجاد کرده اند احتمال کاهش نوسانات قیمت وجود دارد و آن را نشانه خروج از معامله می دانند. بهرحال این شرایط سیگنال های معامله نمی باشد و این باندها هیچ نشانه ای از این ندارند که چه زمان تغییرات قیمتی رخ می دهد و قیمت به کدام سمت حرکت خواهد کرد.

[ توجه داشته باشید که رخداد فشردگی را می توان مفهوم اصلی باندهای بولینگر دانست ولی جهت معامله گری و استفاده از تحلیل تکنیکال موارد زیادی موجود می باشد و این اندیکاتور در کنار موارد دیگر این امکان را فراهم می کند که بتوانید طرح و استراتژی خود را پیاده سازی کنید.]

اعتبار شکست

تقریبا 90% از حرکات قیمت بین دو باند رخ می دهد و شکستن در بالا و پایین باندها یک رویداد بزرگ است ولی به عنوان سیگنال معامله قابل استناد نیست.
و قابل ذکر است اغلب مردم به اشتباه بر این باور هستند که برخورد و یا عبور قیمت از باندها سیگنالی جهت خرید و یا فروش است. ولی در این مورد هیچ مدرکی نیست که مسیر و وسعت حرکت قیمت در آینده را مشخص کند.

بولینگر باند یک سیستم مستقل نمی باشد

بولینگر یک اندیکاتور طراحی شده جهت ارائه اطلاعات در مورد نوسانات قیمت به معامله گران می باشد. و John Bollinger نیز پیشنهاد کرده است که این اندیکاتور را با دو یا سه اندیکاتور دیگر مورد بررسی قرار دهید.


بولینگر باند

کارگزاری ویندزور