پرش به محتوا

الگوی سقف و کف های دوقلو

الگوی سقف و کف های دوقلو (Double top and double bottom pattern)

برای بهتر به خاطر سپردن حالت این دو الگو اغلب گفته می شود الگوی دو قلوهای سقف به صورت حرف M و الگوی دو قلوهای کف به صورت حرف W می باشد. خصوصیات کلی دو قلوها بسیار شبیه به الگوی سر و شانه ها میباشد با این تفاوت که در اینجا ما دو قله در ازای سه قله مشاهده میکنیم. نحوه محاسبه کردن هدف قیمت و بررسی روند و حجم معامله نیز مانند الگوی سر و شانه ها میباشد.

در یک روند صعودی (همانطور که در تصویر نشان داده شده ) در نقطه A قیمت، قله جدیدی تشکیل می شود که معمولا با افزایش حجم در این نقطه همراه است و سپس به نقطه B کاهش می یابد و حجم معامله نیز کمتر می شود. بنابراین همه چیز همانطور که در یک روند صعودی انتظار میرفته پیش می رود.

در ادامه حرکت قیمت به سمت نقطه C موفق نمی شود که از قیمت در قله قبلی یعنی نقطه A عبور کند و بلافاصله بعد از آن شروع به کاهش می کند. پتانسیل ایجاد سقف دوقلو در اینجا ایجاد می شود. از کلمه «پتانسیل» به عمد استفاده کردیم زیرا در این الگو مانند هر الگوی بازگشتی دیگری تا زمانی که مقاومت نقطه B  با اعتبار شکسته نشود الگو کامل نمی شود.

الگوی ایده آل دو قلوهای سقف معمولا دو قله هم طراز دارد. احتمال می رود روند حجم معاملات در قله اول سنگین تر از قله دوم باشد. بسته شدن قطعی قیمت در زیر خط گردن در نقطه B که با حجم معاملات سنگینی میتواند همراه باشد نشانه کامل شدن الگو است و در مورد شروع روند نزولی اخطار میدهد.

توجه داشته باشید که همین شرایط به صورت معکوس برای الگوی دو قلو های کف نیز صدق می کند.


الگوی سقف و کف های دوقلو


الگوی سقف و کف های دوقلو

پیدا کردن هدف قیمت

نحوه پیدا کردن هدف قیمت در الگوی دو قلو های سقف به این گونه است که فاصله مقاومت ایجاد شده توسط قله ها را تا نقطه B اندازه میگیریم و به همان اندازه از نقطه B به سمت پایین هدف قیمت را مشخص میکنیم که عکس این مورد برای دو قلوهای کف اعمال میگردد. به گونه ای که فاصله حمایت ایجاد شده تا نقطه B را اندازه گرفته و سپس به همان اندازه هدف قیمتی خود را از نقطه B  به بالا مشخص میکنیم.

www.stptrading.com