پرش به محتوا

اسپرد چیست

اسپرد چیست ؟

در امور مالی جواب به این سوال که اسپرد(Spread) چیست می‌تواند چندین معنا را داشته داشته باشد. با این حال همه آنها به تفاوت بین دو قیمت ، نرخ یا بازده اشاره دارند.

در یکی از متداول‌ترین تعاریف ، اِسپرد شکاف بین قیمت خرید و فروش یک سهم ، دارایی یا کالا می‌باشد. که به آن اسپرد خرید و فروش گفته می شود.

اِسپرد همچنین می‌تواند به تفاوت در یک موقعیت معاملاتی اشاره داشته باشد. به عنوان مثال در یک قرارداد آتی به فاصله بین نرخ فروش در یک موقعیت معاملاتی با نرخ خرید اسپرد معامله گفته می شود.

در پذیره نویسی ، اِسپرد به معنای تفاوت بین مبلغ پرداختی سرمایه‌گذار به ناشر و مبلغی که زمان بازگشایی مورد معامله قرار می‌گیرد گفته می شود.
 
اسپرد

اسپرد و قیمت خرید و فروش (Bid & Ask)

در بازارهایی مانند بازار فارکس در هر لحظه از زمان یک سهام یا جفت ارز یا کالا ، دارای دو قیمت می‌باشد. قیمت خرید (Ask) و قیمت فروش (Bid) که به اختلاف این دو قیمت اِسپرد (Spread) گفته می‌شود و بخشی از آن می‌تواند به عنوان کارمزد کارگزاری نیز محسوب شود. به این صورت که کارگزاری با فروش ارز به شما بیش از مبلغی که برای آن پول پرداخت کرده‌ ، درآمد کسب می‌کند و برعکس هنگام خرید ارز از شما با مبلغی کمتر از قیمتی که آن را می‌فروشد ، کسب سود می‌کند. به این تفاوت قیمت خرید و فروش اسپرد می‌گویند.

اسپرد در بازار فارکس 

در بازار فارکس اِسپرد معمولا با پیپ (Pip) اندازه گیری می‌شود که کوچکترین واحد حرکت قیمت یک جفت ارز است.
برای بیشتر جفت ارزها یک پیپ برابر است با 0.0001
به عنوان مثال در جفت ارز یورو به دلار (EUR/USD) قیمت خرید (Ask) برابر با 1.1053 و قیمت فروش (Bid) برابر با 1.1051 می‌باشد. بدین معنی که قیمت خرید جفت ارز یورو به دلار برای شما 1.1053 و قیمت فروش این جفت ارز برای شما 1.1051 می باشد.که اسپرد آن 2 پیپ خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

www.stptrading.com