پرش به محتوا

4 اندیکاتور رایج برای معامله

معامله‌گران روند تلاش می‌کنند از حرکت‌های روند سود ببرند. چندین راه برای انجام این کار وجود دارد. که یکی از آنها استفاده از اندیکاتورها است. البته ، هیچ یک از اندیکاتورها نمی‌تواند بلیط موفقیت شما را در بازار مهر کند ، چرا که معامله‌گری شامل عواملی مانند مدیریت ریسک ، روانشناسی معاملاتی و موارد دیگر نیز می‌شود. 

در این مقاله ، ما دستورالعمل‌های کلی جهت استفاده از 4 اندیکاتور رایج برای معامله را ارائه می‌دهیم. که می‌توانید برای ایجاد استراتژی شخصی خود از آنها استفاده کنید.

اندیکاتور MACD (میانگین متحرک همگرایی واگرایی)

اندیکاتور مکدی یک اسیلاتور می‌باشد که در بالا و پایین خط صفر نوسان دارد. و یکی از اندیکاتورهای دنباله رو روند می‌باشد.

یکی از استراتژی‌های اصلی MACD این است که خطوط مکدی در کدام قسمت خط صفر قرار بگیرد. که اگر برای مدتی در بالای خط قرار گرفته باشد احتمالا روند صعودی است. و برعکس اگر برای مدتی در پایین خط صفر قرار گرفته باشد احتمالا روند نزولی را شاهد باشیم. پتانسیل سیگنال‌ خرید (Buy) زمانی رخ می‌دهد که خطوط MACD از خط صفر به سمت بالا عبور کند. و پتانسیل سیگنال فروش (Sell) زمانی رخ می‌دهد که خطوط MACD از خط صفر به سمت پایین عبور کند.

همچنین کراس اور (Crossover) خطوط مکدی نیز به عنوان سیگنال خرید و فروش مد نظر قرار می‌گیرد. به بیان دیگر ، اندیکتور MACD دارای دو خط دنباله رو می‌باشد. یک خط سریع (Fast) و یک خط آهسته (Slow) و سیگنال خرید زمانی اتفاق می‌افتد که خط سریع از خط آهسته به سمت بالا عبور کند. و سیگنال فروش زمانی اتفاق می‌افتد که خط سریع از خط آهسته به سمت پایین عبور کند.

4 اندیکاتور رایج برای معامله

اندیکاتور میانگین های متحرک

میانگین های متحرک با یکنواخت کردن داده های قیمت ، خط صافی را ایجاد می‌کنند. که این خط نشان دهنده متوسط قیمت در یک بازه زمانی است. و معامله گران براساس تایم فریمی که قصد فعالیت دارند میانگین متحرک خود را انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال سرمایه گذاران بلند مدت میانگین متحرک های 200 ، 100 و 50 روزه را معمولا انتخاب می‌کنند.

روش های مختلفی برای استفاده از میانگین متحرک وجود دارد.  یکی از ساده‌ترین آنها این است که به زاویه میانگین متحرک نگاه کنید. اگر برای مدت طولانی بصورت مستقیم و بدون زاویه در حرکت باشد نشان دهنده روند خنثی می‌باشد. و اگر زاویه‌ای به سمت بالا داشته باشد نشان دهنده صعودی بودن روند است و برعکس اگر زاویه‌ای به سمت پایین داشته باشد نشان دهنده نزولی بودن روند قیمت است.

کراس اور (Crossover) یکی دیگر از راه‌های استفاده از میانگین متحرک است. به این صورت که یک میانگین 50 روزه و یک میانگین 200 روزه را به نمودار خود اضافه کنید. سپس سیگنال خرید زمانی رخ می‌دهد که میانگین 50 روزه از میانگین 200 روزه به سمت بالا عبور کند. همچنین سیگنال فروش زمانی رخ می‌دهد که میانگین متحرک 50 روزه از میانگین 200 روزه به سمت پایین عبور کند. البته لازم به ذکر است دوره زمانی اندیکاتور با توجه به تایم فریمی که در آن معامله می‌کنید تعیین می‌شود.

4 اندیکاتور رایج برای معامله

هنگامی که قیمت از روی میانگین متحرک به سمت بالا عبور کند ، می‌توان آن را به عنوان سیگنال خرید مد نظر قرار داد. و هنگامی که قیمت از روی میانگین متحرک به سمت پایین عبور کند ، می‌تواند به عنوان سیگنال فروش استفاده شود. البته با توجه به تغییرات ناگهانی قیمت همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید در این روش امکان ایجاد سیگنال غلط نیز وجود دارد.

میانگین متحرک می‌تواند به عنوان مقاومت و یا حمایت نیز عمل کند. (تصویر زیر یک نمودار با میانگین متحرک 200 روزه است که در آن میانگین به عنوان یک خط حمایت عمل می‌کند.)

نحوه استفاده از میانگین متحرک جهت خرید سهام

اندیکاتور RSI (قدرت نسبی)

اندیکاتور RSI یکی دیگر از اسیلاتورها یا اندیکاتورهای نوسانگر می‌باشد. که حرکت آن بین اعداد صفر تا 100 قرار دارد.

جهت استفاده از این اندیکاتور و درک بهتر آن باید اندیکاتور و نمودار قیمت را مشاهده و مورد بررسی قرار داد. به عنوان مثال زمانی که هیستوگرام اندیکاتور در محدوده و یا بالای عدد 70 باشد نشان دهنده خستگی در روند صعودی است و احتمالا قیمت حرکت اصلاحی داشته باشد. و زمانی که هیستوگرام در محدوده عدد 30 و یا پایین تر از آن باشد نشان دهنده خستگی در روند نزولی است و ممکن است قیمت حرکت اصلاحی داشته باشد. همچنین در روند صعودی پرقدرت اندیکاتور ممکن است به 70 و یا بالاتر برسد. و در روند نزولی پرقدرت می‌تواند در عدد 30 و یا کمتر از آن قرار گیرد.

البته لازم به ذکر است با اینکه خستگی و حرکت اصلاحی روند در سطوح گفته شده گاها به طور دقیق مشاهده می‌شود ولی ممکن است در بعضی موارد سیگنال های به موقع را برای معامله‌گران روند فراهم نکند.

یکی از سیگنال های این اندیکاتور هنگامی است که روند صعودی را داریم ولی هیستوگرام در نزدیکی محدوده عدد 30 قرار گرفته که می‌توان از آن به عنوان سیگنال خرید استفاده کرد. همچنین سیگنال فروش زمانی صادر می‌شود که در روند نزولی هیستوگرام در نزدیکی محدوده 70 قرار گرفته باشد.

دیگر سیگنال خرید زمانی اتفاق می‌افتد که RSI به زیر سطح 50 حرکت کند سپس به بالای آن برگردد. و اساسا به این معنی است که در قیمت پولبک رخ داده است و روند حرکت خود را ادامه خواهد داد. سطح 50 به این دلیل استفاده می‌شود که در یک روند صعودی معمولا RSI به سطح 30 نمی‌رسد ، مگر اینکه یک پتانسیل بازگشت در حال ایجاد باشد. سیگنال فروش نیز زمانی رخ می‌دهد که روند نزولی است و  RSI به بالای سطح 50 حرکت می‌کند . سپس به زیر آن برمی‌گردد.

خطوط روند و یا یک میانگین متحرک می‌تواند جهت شناسایی بهتر مسیر روند و گرفتن سیگنال به ما کمک کند.

 

4 اندیکاتور رایج برای معامله

اندیکاتور OBV (حجم متعادل)

اندیکاتور OBV یا On-Balance Volume مقداری از اطلاعات حجم معاملات را جمع آوری می‌کند و با انجام محاسبات آنها را توسط یک خط نمایش می‌دهد.

این اندیکاتور در حالت مطلوب باید مسیر روند را تایید کند. یک افزایش قیمت باید با حرکت افزایشی در OBV همراه باشد .و همینطور یک کاهش قیمت باید با کاهش OBV همراه باشد.

در شکل زیر مشاهده می‌کنید که OBV از خط روند رسم شده پایین تر نرفته است. این نشانه خوبی بوده و به این معنی است که قیمت پس از پولبک به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت.

اگر OBV افزایشی باشد ولی قیمت نه ، احتمالا قیمت از OBV پیروی کند و شروع به افزایش کند.  و اگر قیمت رو به افزایش است ولی OBV  به حالت صاف و یا کاهشی باشد ممکن است قیمت در نزدیکی قله باشد. همچنین اگر قیمت روند کاهشی داشته باشد اما OBV صاف و یا افزایشی باشد. ممکن است کاهش قیمت رو به پایان باشد.

در پایان

اندیکاتورها اطلاعات قیمتی را ساده‌تر می‌کنند. همچنین می‌توانند سیگنالهای معاملاتی را تایید کنند و یا ارائه دهنده هشدارها و نشانه‌های بازگشت روند باشند. از اندیکاتورها می‌توان در تمام تایم فریم های معاملاتی استفاده کرد و معامله‌گران می‌توانند با توجه به اولویت های خود از آنها استفاده کنند. همچنین ترکیب اندیکاتورها یا استفاده از چند اندیکاتور در کنار هم می‌تواند برای معامله‌گران به عنوان یک استراتژی معاملاتی کاربردی باشد. هر اندیکاتور می‌تواند بیشتر از آنچه که برای آن مشخص شده از آن استفاده شود. و توجه داشته باشید که اگر قصد استفاده از یک اندیکاتور را دارید ابتدا بر روی حساب دمو آن را آزمایش کنید سپس بر روی حساب واقعی با آن شروع به تحلیل و معامله کنید.
 
شما می‌توانید نظرات خود را در مورد اندیکاتورهای فوق با دیگر کاربران در انتهای همین صفحه به اشتراک بگذارید.

فایل PDF مطالب فوق :

قیمت : 5000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

www.stptrading.com